Det er ikke så tosset at eje sin egen bil

Det er ikke så tosset at eje sin egen bil

15-02-2018 09:31:00

I efteråret vedtog regeringen nye registreringsafgifter, som gør mange biler billigere. Priserne for privatleasing er dog stort set uændrede. Derfor kan det i mange tilfælde for private være en bedre forretning at købe end at lease.

Stadig flere danskere vælger at lease frem for købe, når de har brug for en ny bil. De nyeste tal viser, at næsten 35.000 danskere valgte at lease deres bil i 2016. Dermed var antallet af privatleasede biler på de danske veje seksdoblet på bare fire år.

"Det, der tiltaler mange ved at lease er, at de kender den månedlige udgift og ikke behøver bekymre sig om udgifter til værksted. Desuden er der en tendens til, at når mange gør noget, så trækker det endnu flere med," forklarer Carsten Brandt Andersen, underdirektør i Jutlander Bank, som vejleder mange kunder omkring køb af bil.

Billån er billigere end leasing
I efteråret vedtog regeringen nye registreringsafgifter, og de betyder, at leasing ikke nødvendigvis er den bedste forretning længere.

"Med de nye afgifter er priserne faldet på biler i mellem- og topklassen, som ofte er dem, der bliver leaset.

Men priserne på leasing er de samme eller endda højere. Vi har lavet en række beregninger, og selv om vi tager højde for udgifter til reparation og vedligeholdelse, så er resultatet, at det er billigere at købe end at lease – ud fra de bilmodeller, vi har beregnet på," konstaterer Carsten Brandt Andersen og uddyber:

"Tidligere var tommelfingerreglen, at jo dyrere bil, jo bedre kunne leasing betale sig. Sådan er det ikke længere. Med de nye bilafgifter er der reelt tre muligheder, der bør overvejes: Leasing, køb af ny bil og køb af brugt bil. Det handler om at finde ud af, hvad der er billigst og mest fleksibelt i den enkelte situation."

Med de nye registreringsafgifter på biler er det ifølge Jutlander Banks beregninger billigere at købe end at lease - uanset hvilken bilmodel man vælger.
Det bør kunderne rådgives om, mener underdirektør Carsten Brandt Andersen

Køb eller privatleasing?  

Fordele ved køb: 

+ Du får rentefradrag
+ Du behøver ikke kende dit kørselsbehov
+ Du kan skifte/sælge når det passer dig
+ Opsparing i bilen ved længere ejerperiode
+ Frit valg af ekstraudstyr osv.

Ulemper ved køb:

- Risiko for tab ved salg
- Udgifterne er ikke faste

 

Fordele ved leasing:

+ Du får et mere fast budget
+ Ingen serviceomkostninger
+ Du skal ikke bekymre dig om salgsprisen eller afgiftsændringer

Ulemper ved leasing:

- Du skal kende dit kørselsbehov
- Du kan ikke købe bilen, når leasingperioden udløber
- 60% oplever ekstraregning ved aflevering – i gennemsnit 4.300 kr. iflg. undersøgelse fra FDM i 2016

 

Ny bil koster det samme som brugt
Han oplever, at mange kunder tror, de får større budgetsikkerhed ved at lease, fordi alt er inkluderet i den faste, månedlige ydelse.

"Men en undersøgelse fra FDM viser, at omkring 60 procent af leasingtagerne får en efterregning på i gennemsnit 4.300 kr., når de afleverer bilen. Det kan f.eks. være på grund af beskidte sæder, stenslag, ridser eller buler, der sender bilen en tur på værksted for brugerens regning," siger Carsten Brandt Andersen.

Det kan også føre til en uvelkommen ekstraregning, hvis man i løbet af leasingperioden kører mere end forventet. På mange leasingbiler er der en kilometerbegrænsning, hvor man må køre eksempelvis 20.000 km om året. Har man kørt længere, koster det. Prisen for ekstra kilometer varierer, men ligger typisk fra 0,5 til 2 kr. pr. kilometer, og det kan løbe op i flere tusind kroner, hvis man har et større kørselsbehov end forventet.

"Det kan være svært at regne ud på forhånd, hvor langt man vil køre. På den ene side skal man medregne skituren til Østrig og kør-selv-ferien til Italien. På den anden side er det dyrt at vælge en aftale, der indeholder flere kilometer, for hvis man ikke bruger alle sine kilometer, får man typisk kun 17-44 ører tilbage pr. kilometer, man ikke har kørt. På den måde kan det blive dyrt, uanset om man kører for lidt eller for meget i forhold til aftalen," forklarer Carsten Brandt Andersen.


Vigtige spørgsmål at stille sig selv:

1) Afstem afvikling af lån med aktivets fysiske og teknologiske levetid.

2) Sørg for at finansiere ejendomme via lange realkreditlån. I modsætning til banklån er realkreditlån uopsigelige (på nær ved misligholdelse), og dermed risikerer du ikke at blive tvunget til at sælge på et tidspunkt, hvor ejendomsmarkedet er dårligt.

3) Varelager og debitorer finansieres kortsigtet via kassekredit.

4) Undgå at få overskud på kassekreditten, for det indbringer en rente på 0 procent – i nogle banker betales der endda negativ rente. Brug i stedet overskudslikviditet til at udbetale anden gæld med høje renter (i bank eller leasingselskab).


Ekstraudstyr bliver ekstra dyrt
Er man på udkig efter en bil med anhængertræk, fartpilot eller klimaanlæg, kan der også være en økonomisk fordel ved at købe frem for at lease.

"Når du engang sælger bilen, er ekstraudstyret med til at hæve den pris, du kan få for den. Vælger du ekstraudstyr til en leasingbil, bliver udgiften fordelt ud på din leasingydelse. Det vil sige, at ekstraudstyret er betalt, når du leverer bilen tilbage. Dermed
betaler du for den ekstra værdi, som forhandleren får, når bilen sælges," siger Carsten Brandt Andersen, som også gør opmærksom på, at man faktisk kan købe en ny bil og have den samme månedlige ydelse, som hvis man køber en brugt bil, der er tre-fire år gammel.

"Det skyldes, at løbetiden er længere. Når du køber en ny bil, har billån typisk en løbetid på otte år, hvorimod et billån til en brugt bil oftest skal tilbagebetales på fem år. Dermed er den månedlige udgift den samme, uanset om du køber en brugt bil eller en spritny model af samme mærke."

Der er i det hele taget flere faktorer at tage med i betragtning, når man skal vælge, hvordan ens bil skal finansieres, og det er en god idé at få hjælp i banken, så man sikre, at alle de reelle udgifter kommer med i beregningen.