Få en god start med Connect Ung

Er dit barn eller barnebarn ved at flytte hjemmefra?

16-05-2019 15:00:00

Hvis man er ung og ikke har prøvet det før, kan det være svært at lægge budget, søge boligstøtte og hitte rede i, hvilke forsikringer man skal have som udeboende. Men bare rolig: Connect Ung står klar til at hjælpe bankens unge kunder

”Da jeg var teenager, vidste jeg ikke så meget om økonomi, så dengang ville jeg have været meget glad for den hjælp, vi nu tilbyder i Connect Ung,” siger Lejla Cerimagic, der som studentermedhjælper i afdelingen er med til at rådgive Jutlander Banks 13.000 unge kunder mellem 18 og 28 år.

ccccLejla Cerimagic, 21 år. 

Afdelingens fem studentermedhjælpere, der alle til daglig studerer finansøkonomi på Erhvervsakademi Dania i Hobro, er dog ikke tænkt som erstatninger for privatkunderådgiverne. Hvis unge kunder ønsker at tegne et lån, få et Dankort, en kassekredit eller en budgetkonto, så går den dialog fortsat gennem deres lokale privatkunderådgiver.

Connect Ung er i stedet mere tænkt som et supplement, der kan være med til at klæde de unge ekstra godt på i forhold til voksenlivets udfordringer, når det kommer til privatøkonomi.

”Mange unge har ikke kontakt til deres rådgiver, og det kan man godt forstå, for i den alder har de jo ofte ikke et behov for at låne penge. Som ung kunde har man mere brug for hjælp til nogle andre ting, og det er her, vi kan være behjælpelige,” siger Marie Rosgaard, der også er studentermedhjælper.

Få hjælp hvis du flytter hjemmefra

Det er særligt, hvis de unge kunder flytter adresse, at studentermedhjælperne kan give værdifuld vejledning. Det kan være med at lægge budget, søge boligstøtte, få tegnet de rigtige forsikringer eller lavet en fælleskonto, hvis man flytter sammen med kæresten.

Der er også en del unge, der har brug for hjælp til at rette forskudsopgørelsen til, når de går fra gymnasie til sabbatår, eller når der sker en anden stor ændring i deres liv.

”Jeg har lige snakket med en kvinde på 19 år, som er flyttet i hus med sin kæreste. Hun var ikke super skarp i, hvordan man udfylder forskudsopgørelsen, og det er sådan nogle ting, vi kan hjælpe med, så hun ikke ender med at skulle betale en masse penge tilbage i skat. Vi fik aftalt tid i næste uge, hvor vi begge har tid til at få rettet den igennem, og det var hun meget glad for,” siger studentermedhjælper Emil Degn Nielsen.

Mange er glade for opkaldene

"Som studentermedhjælper i Connect Ung går meget af vores tid med at ringe rundt til Jutlander Banks unge kunder, for målet er, at alle kunder skal have haft en samtale med banken hvert eneste år," forklarer Camilla Stavnstrup Olesen.

Camilla Stavnstrup Olesen, 25 år. 

Siden afdelingen blev oprettet i efteråret 2017, har mange været glade for opkaldene og er samtidig positivt overrasket over, at banken viser interesse for dem.

”Da jeg startede i jobbet, havde jeg en frygt inden i mig, at der ikke ville være nogen, der ville snakke med mig, fordi de så mig som en irriterende telefonsælger. Men det har jeg overhovedet ikke oplevet. De er rigtig glade for opkaldene, så det er godt, at vi kan bidrage med noget positivt,” siger Marie Rosgaard og tilføjer:

”Der er ingen grund til at blive bange, hvis du som ung kunde får et opkald fra os, for vi ringer ikke for at fortælle dig, at du har et overtræk. Vi vil bare høre, hvordan du går og har det, og om der er et eller andet, vi kan hjælpe dig med.”


Læs mere om, hvad Connect Ung tilbyder unge mellem 18 og 28 år

Er du mellem 18 og 28? Har du NemKonto hos os? Så har du adgang til Connect Ungs Fordelsprogram

Jutlander Banks Connect Ung-afdeling har fem studentermedhjælpere tilknyttet, som er klar med råd og vejledning til bankens unge kunder om alt fra boligstøtteansøgning til forklaring af, hvad indlånsrente betyder. Til daglig studerer de finansøkonomi på Erhvervsakademi Dania i Hobro. På billedet ses fire af de fem, fra venstre til højre: Lejla Cerimagic, Camilla Stavnstrup Olesen, Marie Rosgaard og Emil Degn Nielsen.