NemID bliver til MitID

Nu indfases MitID: Det skal du være opmærksom på

06-10-2021 08:00:00

Fra i dag vil de første danskere blive tilbudt at få MitID, som er afløseren for NemID. Læs her, hvad du skal være opmærksom på i den forbindelse.

”Få MitID nu.”

Sådan lyder den pop-up-besked, du kan blive mødt med i net- og mobilbanken fra i dag.

I den kommende tid skal vi nemlig alle sammen skifte til MitID, som er næste generation af NemID.

Overgangen sker for at sikre, at vores digitale ID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også i fremtiden kan færdes trygt på nettet.

Vent, til du får besked
Du får besked i din net- eller mobilbank, når det er din tur til at få MitID.

Udrulningen af MitID forventes at løbe indtil 1. juli 2022. Der kan derfor godt gå lidt tid, før det bliver din tur, men du skal ikke foretage dig noget, før du får besked om, at det er din tur.

Ændring i ny netbank
Selvom det endnu ikke er din tur til at få MitID, vil du allerede nu kunne se en ændring på logon-siden til den nye netbank.

Fremover vil der nemlig være to muligheder for at logge på i den nye netbank; Med MitID og med NemID:
Har du endnu ikke fået MitID, logger du bare på med NemID, som du plejer.

Er du skiftet til MitID, skal du fremover benytte MitID til at logge på den nye netbank.

I den gamle netbank er logon-siden uændret, da der her kun er mulighed for at logge på med NemID.

Behold NemID indtil videre
Du kan bruge MitID til alt det, du tidligere har brugt NemID til, fx når du logger på din netbank, tjekker din årsopgørelse eller skal underskrive dokumenter digitalt.

Selvom du får MitID, er det dog vigtigt, at du beholder dit NemID indtil videre.

Indtil vi er overgået fuldt ud til MitID, kan der nemlig stadig være situationer, hvor du stadig skal bruge NemID, fx i den gamle netbank.

Pas på svindlere
Du skal også være opmærksom på, at der for tiden er en del svindlere, der forsøger at udnytte overgangen fra NemID til MitID til at franarre dig dine personlige oplysninger.

Husk derfor at være på vagt, hvis du modtager en sms eller en mail, hvor du bliver bedt om at dele dit nøglekort eller dine personlige oplysninger.

Hverken dit pengeinstitut eller Digitaliseringsstyrelsen vil nogensinde bede dig om at udlevere dine personlige oplysninger, som fx dine kortoplysninger eller adgangskoder.

Find mere viden her  
Er du i tvivl om, hvad du skal gøre for at få MitID – og hvordan du bruger løsningen i det hele taget?

Bliv klogere her, hvor vi har samlet det vigtigste, du skal vide om MitID.

Hvis du har brug for hjælp til at få eller bruge MitID, har du også mulighed for at henvende dig til MitID support på tlf. +45 33 98 00 10 eller support@MitID.dk.