Succes med iværksætteri

Forskellighed har bragt 4Labels fra startup til succesfuld virksomhed

17-12-2020 10:30:00

4Labels A/S er stiftet af fire ejere med vidt forskellige personligheder og kompetencer. For trykkerivirksomheden i Hobro har det vist sig at være opskriften på en langtidsholdbar succes.

 

Efter mange år som lønmodtagere i samme virksomhed tog fire kolleger springet og etablerede deres egen trykkerivirksomhed med fokus på digitalt tryk af etiketter.

Det var i 2006, at Søren Skouboe Møller, Tom Sørensen, Christian Nissen og René Thorsen Bonde sammen skabte 4Labels A/S i Hobro, og da finanskrisen kort efter rullede over Danmark, kæmpede de sig igennem med nordjysk ro, vilje og hårdt arbejde.

I dag har 4Labels A/S 16 medarbejdere, som leverer etiketter i små og store oplag til kosmetik, vin, medicin og meget andet. Virksomheden har opført og ejer sit eget domicil og har produktion med avancerede digitale trykkemaskiner.

At rejsen fra startup til etableret virksomhed er gået så succesfuldt skyldes især, at de fire ejere har vidt forskellige kompetencer at trække på, fortæller medejer og administrerende direktør Søren Skouboe Møller.

Hvad fik jer i sin tid til at skabe jeres egen virksomhed?

”Vi var alle fire afdelingsledere i hver vores afdeling, og i den forbindelse var to af os på messe i Bruxelles, hvor vi oplevede de nyeste muligheder inden for digitalt trykkeri. Der så vi et stort potentiale, men som mellemleder slipper dine beføjelser på et tidspunkt op. Det er nemmere at prøve sine idéer af, når man selv bestemmer, og vi så en god mulighed for at starte vores eget op og vidste, at så skulle det være nu.”

Hvor fandt I modet til at springe ud som iværksættere?

”Inden vi sagde op, tog vi en weekend i sommerhus, hvor vi lavede en forretningsplan, som vi gennemgik med en revisor, der sagde god for den. Vi præsenterede den også for tre forskellige banker, som alle sammen gerne ville have os som kunde, så vi havde en god fornemmelse af, at vores koncept ville holde. Kort efter vi startede op, ramte finanskrisen, og så knoklede vi 10-12 timer i døgnet for at drive vores virksomhed, så derfra havde vi faktisk ikke ret meget tid til at spekulere, for vi arbejdede bare derudaf – og mange af de kunder, vi fik dengang, har vi endnu.”

Hvordan forberedte I jer økonomisk på at blive iværksættere?

”Vi skød stort set alt, hvad vi ejede ind i virksomheden og lånte også en masse penge, men de er betalt tilbage i dag. Dengang købte vi de maskiner, vi skulle bruge. I dag leaser vi, for aftalerne er blevet meget bedre, end de var dengang.”

4Labels A/S blev stiftet i 2006 af (fra venstre) René Thorsen Bonde, Christian Nissen, Tom Sørensen og Søren Skouboe Møller.

I er fire stiftere og ejere. Hvilken betydning har jeres forskellige kompetencer?

”Det gav sig selv fra starten, hvordan ansvaret skulle fordeles. René står for salg. Christian har ansvar for repro og IT. Tom står for produktionen, og jeg er ansvarlig for administrationen. Men der er ingen af os, der sidder ret meget på kontor – vi er alle gerne en del af produktionen. Vi er fire vidt forskellige personligheder, og det kan godt give diskussioner. Men vi har altid et fælles mål om at ville det bedste for virksomheden, og det har ført os hertil, hvor vi er i dag.”

På 14 år er I gået fra at være jer fire til at være 16 medarbejdere. Hvad bygger den succes på?

”Vi har nogle rigtig dygtige sælgere. Og så er vi gode til at finde små og mellemstore virksomheder, som vi ser et potentiale i. Fordi vi trykker digitalt, kan de bestille så mange labels, som de har brug for – de behøver ikke have et kæmpe lager. Vi tror på vores kunder og giver dem en fleksibel service, som kan vokse i takt med dem. Og så gør vi gerne en ekstra indsats for at levere samme dag, hvis der er en kunde, som pludselig er løbet tør for etiketter. Det giver langsigtede og loyale kundeforhold.”

Hvad er de største udfordringer, I har mødt, og hvordan har I tacklet dem?

”Finanskrisen var selvfølgelig en udfordring, som vi arbejdede os igennem. Og nu er Danmark så ramt af corona. For os betød det faktisk ekstra travlhed i marts, april og maj, fordi mange af vores kunder begyndte at producere sprit og havde brug for nye etiketter. Til gengæld havde vi svært ved at skaffe råvarer fra udlandet.”

Hvad har I opnået, som I er allermest stolte over?

”Det er helt klart, at vi har fået mulighed for at bygge og eje vores eget domicil. Vi valgte helt bevidst en placering tæt på motorvejen, og det har åbnet nye muligheder, fordi det er blevet meget nemt for vores kunder at komme til os.”


Om 4Labels A/S

  • 4Labels A/S blev etableret i 2006 af Søren Skouboe Møller, Tom Sørensen, Christian Nissen og René Thorsen Bonde
  • Ved hjælp af den nyeste digitale trykteknologi leverer virksomheden alle former for etiketter og labels i store og små oplag
  • 16 medarbejdere
  • Domicil og produktion på i alt 2.000 m2 i Hobro, heraf 900 m2 produktion og 300 m2 lager
  • Har været kunde hos Jutlander Bank siden 2006
  • Se mere på 4Labels.dk 

Hvorfor er 4Labels A/S og Jutlander Bank et godt match?

”Da vi startede, fik vi tilbud fra tre banker, men vi valgte Jutlander Bank, fordi den lå lokalt i Hobro, og vi ikke skulle køre rundt i landet for at holde møder. Bankens direktør, Per Sønderup, har fulgt os lige siden dengang og kender virksomheden godt. Det har også stor betydning, at banken er hurtig til at reagere. Når vi kommer med en idé eller en forespørgsel, får vi nærmest svar med det samme.”

Hvilken betydning har banken haft for udviklingen i 4Labels A/S?

”Vi kan tydeligt mærke, at banken er interesseret i, at det går godt for os. Selvom vi ikke længere har lige så meget brug for banken, som vi havde tidligere, er vi i løbende dialog, og de følger stadig med i, hvordan det går hos os.”

Hvad er dit bedste råd til andre, der går rundt med en iværksætter i maven?

”Få et godt netværk. Det var sådan noget, jeg selv syntes, var lidt noget pjat, da vi startede. Men det betaler sig at have en revisor, advokat og en god bank at spørge til råds. Sørg for at have de kompetencer til rådighed, så du kan koncentrere dig om det, du er god til og kan tjene penge på.”

Artiklen er udarbejdet i samarbejde med Jyllands-Posten som en del af en artikelserie, der stiller skarpt på en stribe af vores erhvervskunder.